RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM NR 10 W ROKU SZKOLNYM 2020/2021.
Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego polegała na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu w roku szkolnym 2021/22. Zadania zrealizowane w ramach Programu Wychowawczo - Profilaktycznego były zgodne z kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020//2021
1. PRZEDMIOT EWALUACJI:
- Kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych w teorii i w praktyce-Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
2. CEL EWALUACJI:
- Zebranie informacji, czy w szkole podejmowane są działania wychowawcze sprzyjające kształtowaniu właściwych postaw i zachowań uczniów.
3. PROCEDURA EWALUACJI:
- CELE:
A. Ewaluacja kształtująca:
- uzyskanie informacji o przebiegu realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- poznanie ewentualnych trudności i braków, które wystąpiły w trakcie realizacji,
- określenie oczekiwań uczestników (uczniów, nauczycieli, rodziców) do realizacji programu.
B. Ewaluacja końcowa:
- dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- uzyskanie opinii o wartości zrealizowanego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
KRYTERIA
A. Kryterium zgodności:
- Czy efekty programu były zgodne z założonymi celami?
- Czy cele programu były zgodne z potrzebami?,
- Czy wiedza i umiejętności nabyte przez uczestników programu są zgodne z zaplanowanymi?.
B. Kryterium efektywności:
- Czy nastąpiło zmniejszenie ilości zachowań ryzykownych?,
- Czy nastąpiła poprawa klimatu szkoły?,
- Czy nastąpił wzrost kompetencji wychowawczych u nauczycieli, rodziców itp.
4. Monitorowanie uczniów przez nauczycieli
Wskaźniki:
Ilościowe:
- obecność uczniów na zajęciach szkolnych,
- liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, edukacyjnych,
- liczba uczniów z problemami wychowawczymi,
- liczba uczniów biorących udział w konkursach, liczba finalistów, laureatów,
- ilość wycieczek krajowych oraz zagranicznych organizowanych przez szkołę,
- liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły, uczestniczących w zebraniach i wywiadówkach.
Jakościowe:
- aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i w wydarzeniach pozaszkolnych,
- umiejętności, wiedza i postawy uczniów,
- samopoczucie uczniów zarówno w klasie i szkole jak i poza nimi,
- frekwencja uczniów na zajęciach edukacyjnych, ,
- postępy w zachowaniu i nauce,
- współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
A. Ewaluacja kształtująca:
1.Uzyskanie informacji o przebiegu realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego:
- Zapisy w dziennikach lekcyjnych
- Analiza Szkolnego Zestawu Programów Nauczania-treści wychowawczo-profilaktycznych,
- Analiza dokumentacji pedagogicznej,
- Monitoring badania poczucia bezpieczeństwa,
- Zestawienie uwarunkowań środowiskowych,
- Programy wychowawczo-profilaktyczne wychowawców klasowych,
- Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Wywiady,
- Obserwacje,
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego,
- Program Promocji Zdrowia,
- Szkolny Systemu Interwencji,
- Program pracy pedagoga szkolnego,
- Analiza pracy Zespołu Wychowawców Klasowych,
- Obserwacji uczniów na przerwach, uroczystościach, wycieczkach
- Informacje uzyskane od instytucji współpracujących ze szkoła,
- Cykliczna analizy sytuacji wychowawczej w szkole,
- Rozmów indywidualnych i wywiadów z uczniami, rodzicami, nauczycielami,
- Analiza sukcesów i niepowodzeń szkolnych,
- Analizy dokumentacji dotyczącej diagnozowania, monitorowania oraz podejmowania interwencji wychowawczej.
Podstawowe kierunki polityki państwa na rok szkolny 2020/2021:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców.
- Monitorowanie obowiązku szkolnego i mobilizowanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
- Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność, kompetencje cyfrowe uczniów.
- Rozwijanie aktywności uczniów i pracy zespołowej.
- Warsztaty dla uczniów „Jestem kreatywny”, „Jak się uczyć”, Znam swoją wartość”, „Poznajemy się”, „Emocje moim drogowskazem”, „Profilaktyka uzależnień” itp.-Centrum Leczenia Uzależnień.
- Zorganizowanie ciekawych wycieczek , wyjść integacyjnych.
- W miarę możliwości poszerzenie ofertę zajęć pozalekcyjnych o zajęcia warsztatowe
- Promowanie oferty zajęć pozalekcyjnych wśród uczniów i rodziców podkreślając ich pozytywny wpływ na rozwój zainteresowań naukowych, artystycznych i sportowych oraz przełożenie na osiągnięcie sukcesu szkolnego na miarę indywidualnych możliwości dziecka.
- Stosować w większym stopniu na zajęciach pozalekcyjnych TIK oraz metody i formy pracy aktywizujące uczniów do działania.
- Współpraca z rodzicami uczniów objętych pomocą PPP w zakresie systematycznego uczęszczania na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
- Na bieżąco organizować wsparcie dla uczniów z opiniami bądź orzeczeniami z PPP
- Monitorować realizację obowiązku szkolnego.
- Systematycznie realizować podstawę programową z uwzględnieniem zalecanych metod, form i warunków realizacji
- Wszyscy nauczyciele obowiązani są do stosowania w codziennej praktyce szkolnej wiedzy i umiejętności, które zdobyli podczas różnych form szkolenia
- Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wzajemnej pomocy zawodowej, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, zwrócenie szczególnej uwagi na pracę zespołową
- W dalszym ciągu doskonalić swoje umiejętności z zakresu TIK, stosować technologię w sposób celowy i atrakcyjny dla uczniów.
- Poszukiwać i stosować w praktyce aktywne metody pracy z uczniem, nastawione na zaangażowanie, unikać metod odtwórczych
- Na lekcjach matematyki doskonalić rachunek pamięciowy
- Podczas pracy z uczniami uwzględniać ich zróżnicowane tempo pracy i higienę pracy umysłowej
- Przygotowywać się do każdych zajęć.
- Ocena z wychowania fizycznego adekwatna do włożonego wysiłku. Stwarzać możliwość odniesienia sukcesu
- Realizacja projektów ogólnopolskich:
klasa 2b - „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”- ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa.
klasa 3ab – „Od grosika do złotówki” – program z zakresu edukacji finansowej, przedsiębiorczości
i bezpieczeństwa.
- Organizacja konkursów i ciekawych zajęć:
- Rachunki są proste - multimedialny konkurs matematyczny dla klas 4-5.
- Wystawa fotograficzna -”Moje wakacje- moja Ojczyzna” -XI edycja.
- Konkurs Ogólnopolski Synapsik.
- Obchody Dnia Głośnego Czytania.
- Ogólnopolski Konkurs Multitest.
- Konkurs Graficzny “Nauczyciel okiem ucznia”.
- Plastyczno- techniczny konkurs jesienny ,,Strażnik przyrody”.
- Maraton czytelniczy- konkurs czytelniczy.
- Międzyszkolny Konkurs Literacki “Co to jest Ojczyzna?”.
- Egzaminy próbne.
- Szkolny Konkurs Recytatorski dla kl. 1-3 - Wiersze Danuty Wawiłow.
- Liga Matematyczna .
- Liga Polonistyczna. Liga polonistyczna w klasach I-III nie została zrealizowana
- Szkolny Konkurs Geograficzny “Czy znasz mapę polityczną świata?”.
- Szkolny Przegląd Pieśni Patriotycznych.
- Szkolny konkurs chemiczny - „Choinkowe inspiracje chemiczne - II edycja”.
- Konkurs na Najładniejszą Kartkę Bożonarodzeniową w Języku Angielskim.
- Koncert kolęd wraz z przedstawieniem bożonarodzeniowym.
- Wyjazd do teatru na spektakl “Baśnie Andersena”.
- Wystawa prac projektowych uczniów pt. “Afryka - współcześnie”.
- Świetlicowy konkurs plastyczny: ,,Leć kolędo, leć…”.
- Testy predyspozycji zawodowych.
- Europejski Quiz Finansowy.
- Dzień Języka Ojczystego.
- Międzynarodowy Kangur Matematyczny.
- Wycieczka ekologiczna do nowoczesnej spalarni śmieci w Rzeszowie.
- Prezentacja wybranych parków narodowych w Polsce.
- Chemiczny konkurs wiedzy - “Życie i praca naukowa Marii Skłodowskiej - Curie”
- X Podkarpacki Konkurs Informatyczny z elementami Matematyki.
- Szkolny konkurs warcabowy.
- Szkolny konkurs języka angielskiego dla uczniów klas 7-8.
- IV Międzyszkolny Drużynowy Konkursu Wiedzy o Zjednoczonym Królestwie i Stanach Zjednoczonych dla klas 7 szkoły podstawowej.
- Szkolny Konkurs Literacki “Pisanie piórem podnosi kulturę”.
- Międzyklasowy Konkurs Mitologiczny “Na Olimpie.
- Szkolny konkurs savoir-vivre.
- Świetlicowy Quiz Przyrodniczy.
- Konkurs j. angielskiego dla klas 1-3 i 4-6.
- Akcja propagująca czytelnictwo “Nie gramy, bo czytamy”.
- Wyjazd do Publicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie.
- Pasowanie na czytelnika.
- XI Rodzinny Turniej Badmingtona
- Zajęcia terenowe z geografii.
-Szkolny Konkurs Plastyczny „Motyw kwiatowy w rękodziele”
-Klub Aktywnego Rodzica.
- Zajęcia z Zielonego Tygodnia zrealizowane w formie Obchodów Dnia Ziemi.
-Drobiazg dla mamy- kiermasz.
Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Organizacja warsztatów dla nauczycieli: szkolenia z zakresu TIK.
- Nauczyciele doskonalili swoje umiejętności związane z TIK i stosowali je na zajęciach, zarówno w systemie stacjonarnym jak i w przypadku kształcenia na odległość w sposób celowy i atrakcyjny dla uczniów.
- Nauczyciele kontynuowali działania z okresu zdalnej edukacji takie jak: kontakty on-line z rodzicami, możliwość przeprowadzenia szybkich konsultacji, wykorzystywanie zdalnych narzędzi, korzystanie z multibooków, różnych sposobów komunikacji, konsultacje on-line.
- Zakup i modernizacja potrzebnego sprzętu komputerowego.
- Działania szkoły w celu podłączenia do sieci światłowodowej.
- Zorganizowany został cykl lekcji pokazowych z różnych przedmiotów z wykorzystaniem TIK.
- Zorganizowane zostało szkolenie w zakresie wykorzystania Office 365.
- Wspieranie nauczycieli w celu doskonalenia TIK
- Wykorzystanie pakietu Office 365 prze nauczycieli i uczniów
- Kształcenie kompetencji cyfrowych uczniów.
- Rachunki są proste - multimedialny konkurs matematyczny dla klas 4-5.
- X Podkarpacki Konkurs Informatyczny z elementami Matematyki.
- Prowadzenie zajęć dodatkowych z programowania dla chętnych uczniów z klas 1-3.
3. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
- Pedagogizacja rodziców i nauczycieli : „Problemy rozwojowe i emocjonalne dzieci” „Stawianie granic w wychowaniu- radzenie sobie w trudnych sytuacjach”. „Trudne emocje adolescenta- jak sobie radzić z dojrzewaniem i rozwojem”, „Trening umiejętności społecznych”, „Profilaktyka uzależnień ,”Trening umiejętności społecznych”.
- Poszerzenie oferty zajęć profilaktyczno-wychowawczych realizowanych przez instytucje wspierające szkołę w wychowaniu- udział w projektach.
- Kontynuacja działań profilaktyczno-wychowawczych.
- Kontynuacja działań wspierających rozwój uczniów fizyczny, psychiczny, społeczny i moralny.
- Na bieżąco organizować wsparcie dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Systematycznie realizować przygotowane klasowe plany pracy wychowawczo – profilaktycznej, na bieżąco wprowadzać potrzebne korekty.
- Organizowanie zajęć integracyjnych dotyczących norm społecznych, kultury zachowania
i komunikacji społecznej. - Zwiększyć świadomość uczniów w zakresie zdrowego odżywiania.
- Rozwijanie umiejętności społecznych takich jak asertywność, konstruktywne radzenie sobie ze stresem, radzenie sobie z agresją, wyrażania własnych emocji, nazywania ich, określania i rozpoznawania- współpraca z CLU- tematyka warsztatów.
- Zajęcia dla uczniów SP VI,VII, VIII„ Odpowiedzialność prawna nieletnich”.
- Informowanie na bieżąco o niepożądanym zachowaniu dzieci rodziców przez e-dziennik. W sytuacjach trudnych gdy nie skutkuje ustalony wspólny front oddziaływania na dziecko podjęcie współpracy z PPP, Policją celem wsparcia dziecka i rodzica w eliminowaniu niepożądanych zachowań dziecka.
- Podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców, nauczycieli-szkolenia dotyczące budowania dobrych wspierających, opartych na dialogu i szacunku relacji pomiędzy dzieckiem a dorosłym, rozpoznawania zagrożenia i właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia, przeciwdziałania uzależnieniom, rozpoznawania i udzielania pomocy w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka, reagowania w sytuacjach zagrożenia.
- Udział w Ogólnopolskich Kampaniach Społecznych.
- Systematyczna realizacja edukacji zdrowotnej z naciskiem na kształtowanie: postaw prospołecznych dzieci i młodzieży, poczucie własnej wartości, wpływu na swoje życie, odpowiedzialności za podejmowane decyzje, odpowiedzialności i umiejętności kontrolowania impulsywnych zachowań, umiejętności asertywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, a także tolerancji i budowania atmosfery zaufania i wzajemnego szacunku.
- Realizacja zadań zwiększających poziom bezpieczeństwa w szkole, w tym zapobieganie przemocy rówieśniczej, cyberprzemocy i wykluczeniu.
- Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji medialnej poświęconej oddziaływaniu mediów-pozwalające młodym odbiorcom krytycznie oceniać destrukcyjne wzorce medialne wywołujące niezadowolenie z własnego wyglądu, poczucie winy i wstydu; demaskowanie rzeczywistych intencji reklam, zawartych w nich manipulacji, rozbijanie błędnych przekonań nastolatków na swój temat i świata.
- Ścisła współpraca nauczycieli, jednolite zasady postępowania wobec uczniów łamiących normy szkolne.
- Angażować rodziców w działalność wychowawczą szkoły.
- Systematycznie informować oraz wzywać do szkoły rodziców tych uczniów, którzy sprawiają trudności wychowawcze, nie przestrzegają regulaminu szkoły.
- Podejmowanie działań z zakresu zdrowia psychicznego uczniów: Kształtowanie przyjaznego środowiska w szkole i klasie, zarówno w relacjach między uczniami i nauczycielami, jak i wśród samych uczniów.
- Dostosowanie wymagań, oczekiwań i obciążeń do potrzeb i możliwości uczniów.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, skuteczności czy kompetencji.
- Wspieranie uczniów w rozwiązywaniu ich problemów .
- Profilaktyka uzależnień .
- Działania integrujące zespoły klasowe- warsztaty, spotkania, ogniska itp.
4. Bezpieczeństwo
- Wzmożenie opieki i nadzoru kadry pedagogicznej nad dziećmi w czasie i w miejscach, gdzie wypadki zdarzają się najczęściej (korytarze, sale gimnastyczne, boiska szkolne) i w miejscach, w których uczniowie nie czują się bezpiecznie, szatnia, ubikacje. Zwracanie uwagi na dyżury nauczycieli nieobecnych.
- Uwzględnianie propozycji uczniów mających na celu poprawę bezpieczeństwa.
- Monitorowanie poczucie bezpieczeństwa uczniów ZSP Nr 10 w oparciu o cykliczne obserwacje, rozmowy z wychowankami.
- Organizowanie pogadanek, warsztatów mających na celu wzmacnianie kompetencji interpersonalnych uczniów.
- Kontynuowanie współpracy z instytucjami zewnętrznymi, wspierającymi szkołę w eliminowaniu niepożądanych zachowań.
- Przestrzeganie harmonogramu wydawania obiadów przez nauczycieli dyżurujących na stołówce szkolnej.
- Bezpieczna droga do szkoły, bezpieczne wakacje, bezpieczne ferie. odpowiedzialność prawna nieletnich.
- Przestrzeganie przez uczniów, pracowników szkoły i rodziców regulaminu funkcjonowania szkoły
w związki z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. - Praca nad wzmocnieniem poczucia bezpieczeństwa wszystkich uczniów poprzez: stałe przypominanie uczniom o współodpowiedzialności za atmosferę panującą w klasie, prowadzenie dalszych działań wychowawczych integrujących zespoły klasowe, sprawiedliwe ocenianie uczniów i eliminowanie w klasach przejawów tzw. niezdrowej rywalizacji, wspieranie uczniów słabszych, organizowanie dla nich zespołów samopomocy koleżeńskiej, prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, którzy nie stosują się do przyjętych zasad, aktywizowanie tych uczniów podczas lekcji, wzmacnianie ich pozytywnych postaw. Nasilenie współpracy z rodzicami tych uczniów, wspólne ustalanie form i kierunków postępowania. Stanowcze reagowanie w każdym zauważonym przypadku stosowania przemocy rówieśniczej, palenia papierosów przez uczniów, używania wulgaryzmów. Zdecydowane i konsekwentne podejmowanie działań wobec uczniów, którzy nie stosują się do regulaminu szkoły, opuszczają samowolnie lekcje lub się na nie notorycznie spóźniają – informowanie rodziców, następnie ich wzywanie do szkoły w celu poinformowania o konsekwencjach tego typu postępowania.
5. Rozwijanie kompetencji matematycznych i przyrodniczych uczniów.
- Kształtowanie kompetencji kluczowych.
- Udział uczniów w zajęciach rozwijających kompetencje matematyczne, szachowe i przyrodnicze.
- Szkolny konkurs warcabowy.
- Szkolny maraton matematyczny.
- Międzynarodowy Kangur Matematyczny.
- IX Podkarpacki Konkurs Informatyczny z elementami matematyki.
- Udział w konkursach matematycznych szkolnych i pozaszkolnych.
- Ogólnopolski konkurs Multitest matematyka dla klas IV-VIII
- Liga matematyczna
- Ogólnopolski Konkurs Synapsik Men.
- Zajęcia na Politechnice Rzeszowskiej- Katedra Fizyki.
- Szkolna Liga Szachowa.
- Organizacja lekcji wychowawczych poświęconym ekologii.
6.Rozwijanie kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości i zaznajomienie z podstawami edukacji finansowej.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli związane z TIK i stosowaniem jej na zajęciach.
- Wykorzystanie pakietu Office 365.
- Wzmacnianie kompetencji nauczycieli dydaktycznych i wychowawczych poprzez udział w doskonaleniu zawodowym.
- Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
- Podnoszenie kwalifikacji zgodnie z potrzebami szkoły i przedszkola.
- Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości uczniów poprzez udział w projektach edukacyjnych.
- Warsztaty i szkolenia związane z podejmowaniem działań innowacyjnych.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informacyjno- komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Organizowanie różnego rodzaju zajęć uwzględniających zainteresowania i potrzeby uczniów.
- Realizacja w klasach 3 projektu ogólnopolskiego „Od grosika do złotówki” z zakresu edukacji finansowej oraz bezpieczeństwa.
- Uczy wspiera inspiruje – nauczyciel XXI wieku- przepis na charyzmatycznego belfra-Szkolenie WDN
- Działalność Samorządu Uczniowskiego.
- Warsztaty z robotyki i programowania.
- Warsztaty edukacyjne z wykorzystaniem klocków Lego-współpraca z Edukido.
- Warsztaty psychologiczne.
- Edukacja medialna.
- Warsztaty preorientacji zawodowej.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
Wnioski z nadzoru:
1.Bezpieczeństwo.
1.Monitorowanie poczucie bezpieczeństwa uczniów ZSP Nr 10 w oparciu o cykliczne obserwacje, rozmowy z wychowankami.
2.Ocena prawidłowości pełnienia dyżurów. Aktywne pełnienie dyżurów przez nauczycieli i kontrola toalet w czasie przerw. Zwracanie uwagi na dyżury nauczycieli nieobecnych.
3. Organizowanie pogadanek, warsztatów mających na celu wzmacnianie kompetencji interpersonalnych uczniów.
4. Kontynuowanie współpracy z instytucjami zewnętrznymi, wspierającymi szkołę w eliminowaniu niepożądanych zachowań.
5.Przestrzeganie harmonogramu wydawania obiadów przez nauczycieli dyżurujących na stołówce szkolnej.
6.Bezpieczna droga do szkoły, bezpieczne wakacje, bezpieczne ferie, bezpieczeństwo w czasie pandemii, odpowiedzialność prawna nieletnich.
2.Zdrowie psychiczne i higiena pracy umysłowej.
1.Kształtowanie przyjaznego środowiska w szkole i w klasie, zarówno w relacjach między uczniami
i nauczycielami, jak i wśród samych uczniów .
2.Wzmacnianie poczucia własnej wartości, skuteczności i kompetencji-warsztaty CLU.
3.Wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów-warsztaty CLU.
4.Profilaktyka uzależnień i działania integrujące zespoły klasowe- warsztaty CLU
5.Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działalności wychowawczej.
6.Wzmacnianie obowiązujących w szkole norm społecznych ze szczególnym uwzględnieniem relacji interpersonalnych.
7.Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
8.Szkolenia dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
9.Dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów.
10.Systematyczne ocenianie.
11.Dbałość o ilość i celowość zadań domowych.
12.Dbałość o ilość i celowość kartkówek i sprawdzianów.
13.Rzetelna informacja w e-dzienniku.
14.Systematyczne diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz
w procesie edukacyjnym.
15.Zindywidualizowanie pracy i wymagań na lekcji.
16.Wskazywanie uczniom zastosowania zdobytej wiedzy i stwarzania sytuacji umożliwiających zastosowanie zdobytej wiedzy.
17. Zwracanie szczególnej uwagi na rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów- warsztaty CLU.
18.Przeprowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów – kształtowanie umiejętności miękkich.
19.Systematyczne diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie edukacyjnym.
20.Stosowanie metod aktywizujących uwzględniających style uczenia się uczniów.
21.Kontakty z rodzicami uczniów z wysoką absencją.
22.Kontrakty i rozmowy z uczniami.
23.Motywowanie i pomoc w nadrabianiu zaległości w wiadomościach.
24.Monitorowanie udziału uczniów w zajęciach z PPP.
Niektóre z zajęć (zaznaczone kolorem czerwonym) nie zostały zrealizowane z powodu pandemii.
Cykliczne zajęcia odwołane z powodu pandemii zostaną wznowione w bieżącym roku szkolnym
w formie dostosowanej do procedur bezpieczeństwa .
Podsumowanie
W roku szkolnego 2020/21 zadania szkoły realizowane były zgodnie z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym.
Uczniowie brali udział w formie on-line w uroczystościach szkolnych realizując cele edukacyjne, poznawcze i wychowawcze mające wpływ na uczucia patriotyczne.
Uczestniczyli w warsztatach „Polubić naukę”, „Mistrz planowania” , warsztatach z doradztwa zawodowego badających predyspozycje zawodowe organizowanych przez PPP nr 2 w Rzeszowie. Formy pracy były dostosowane do specyfiki kształcenia na odległość, możliwości i potrzeb ucznia oraz do warunków organizacyjnych. Uczniowie wzięli udział w konkursach np. Klasowy konkurs recytatorski, Konkursie plastyczno-literackim w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł- „ Mój najszczęśliwszy dzień”itp.
Wspierali akcje charytatywne m.in.: zbiórka nakrętek, zbiórka żywności, aktywnie uczestniczyli
w organizacji imprez klasowych Pasowanie na ucznia, Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Pupila, Pikniki integracyjne u uczniów, klasowe urodziny, ogniska wycieczki(Kolbuszowa, Radosna Zagroda Iwierzyce).
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych zostali objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w postaci :zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, zajęć odpowiadających na potrzeby i zainteresowania uczniów, korekcyjno-kompensacyjnych, podnoszących kompetencje emocjonalno-społeczne, terapii logopedycznej, zajęć rozwijających zainteresowania, konsultacji.
Nauczyciele dostosowywali wymagania i stosowali indywidualizację w toku zajęć.
Uczniowie mogli skorzystać z szerokiej oferty zajęć dodatkowych będących alternatywą dla zachowań ryzykownych. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej odbywały się za pośrednictwem aplikacji Office 365/Teams
Nauczyciele podejmowali środki w celu eliminacji zagrożeń: rozmowy indywidualne, warsztaty psychologiczne, pedagogizację rodziców, pogadanki, rozmowy z pedagogiem, dostosowywali tematykę lekcji wychowawczych, systematycznie monitorowali postępy uczniów, realizację obowiązku szkolnego, motywowali rodziców do skorzystania z opinii specjalistów, dokonywali diagnozy zagrożeń, systematycznie kontaktowali się z rodzicami osobiście, telefonicznie i przez e- dziennik, aplikacje Office 365/Teams; współpracowali z instytucjami wspierającymi szkołę w działalności wychowawczej.
W roku szkolnym 2020/2021 nawiązano współpracę z zewnętrznymi realizatorami:
-Organizacja warsztatów dla uczniów CLU:
Warsztaty dla klas I-VIII „Znam swoją wartość”
Warsztaty dla klas VII- VIII Profilaktyka uzależnień.
1abc,2ab,3ab,4ab5a,6abc,7ab,8abSP-„Rozmawiamy ze sobą”
4ab- „Jak się uczyć”.
6abc, 7ab, 8ab SP-„Profilaktyka uzależnień-Internet”.
-Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w zakresie badań specjalistycznych, konsultacji, uczestnictwo w grupie wsparcia, badania diagnostyczne , badania kontrolne.
Szkolenia dla uczniów „Polubić naukę”, ”Mistrz planowania” . Badanie predyspozycji zawodowych uczniów klas VIII.
Szkoła dla rodziców:
Sposób na trudne zachowania w pigułce:
„Strategie radzenia sobie z objawami ADHD”
„Odrabianie lekcji”
„Czas zabawy –przyjemny czas z dzieckiem”
„Trudne zachowanie”
„System Przywilejów, Zasad, Konsekwencji (PZK) – podsumowanie.”
Prelekcje pracowników PPP nr 2w Rzeszowie dla rodziców i nauczycieli.
Za pośrednictwem aplikacji Teams.
Stawianie granic w wychowaniu- radzenie sobie w trudnych sytuacjach-
psycholog J. Żaczek.
Problemy rozwojowe i emocjonalne dzieci.-psycholog Edyta Lorenc
Trudne emocje adolescenta- jak sobie radzić z dojrzewaniem i rozwojem.-psycholog Magdalena Czyżewska- Kilar.
Propozycje szkoleń on- line. „Rozwój dziecka” i inne.
Szkolenia w ramach zespołu Samokształceniowego Pedagogów Szkolnych.
-Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej- opinie, wywiady. Uczestnictwo w grupie roboczej Zespołu Interdyscyplinarnego-Niebieska Karta.
-Współpraca z kuratorami Sąd Rejonowy Wydział III Rodzinny i Nieletnich- wywiady, opinie, informacje.
Współpraca z ZOZ nr1 i UM W Rzeszowie-Realizacja Programu Profilaktyki Uzależnień i Promocji Zdrowia i kształtowanie zachowań korzystnych dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
1klasa-„Wiem co jem”.
2 klasa „Szanuj zdrowie”.
3 klasa „Blaski i cienie Internetu”
5 klasa „Zdrowe odżywianie”.
7ab-Promocja zdrowego odżywiania profilaktyka uzależnień. Wolny czy zniewolony. 2ab- Zdrowe odżywianie kształtuje umysł i ciało.
5a- Myślę co jem.
6 Klasa „Wpływ uzależnień na zdrowie człowieka”
KMP w Rzeszowie Akcja Bezpieczna droga do szkoły, Bezpieczne ferie, Bezpieczne wakacje, Odpowiedzialność karna nieletnich;
Udział w kampaniach edukacyjnych:
Kampania edukacyjno- społeczna „Dzieci uczą rodziców”-Centrum Rozwoju Lokalnego. „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Cartoon Network
Kampania społeczno- edukacyjna- Klikam z głową.
Zadbaj o dziecięcy mózg”
Kampania edukacyjno- społeczna „Nastoletnia depresja- nie pozwól dziecku wylogować się
z życia”.
Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł-„ Mój najszczęśliwszy dzień”- konkurs plastyczno- literacki.
4 wyróżnienia w edycji ZTU 2020 konkursie plastyczno- literackim „Wehikuł czasu”
Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną”.
Analiza problemów wychowawczych:
Symptomy pozytywne:
-mniejsza liczba obniżonych ocen z zachowania w stosunku do ubiegłego roku, brak ocen niedostatecznych . Wszyscy uczniowie otrzymali promocję do klasy programowo wyższej.
-udział uczniów w konkursach kuratoryjnych, konkursach wiedzy, plastycznych na szczeblu szkolnym
i międzyszkolnym, zawodach sportowych na szczeblu powiatowym i wojewódzkim;
-udział uczniów w akademiach i uroczystościach szkolnych;
- aktywność uczniów na rzecz szkoły i środowiska.
-szkoła w pełni realizuje działania profilaktyczno-wychowawcze;
- wychowawcy na bieżąco diagnozują i rozwiązują pojawiające się problemy wychowawcze
i prowadzą działania w celu integracji zespołu klasowego;
-przeciwdziałają niedostosowaniu społecznemu poprzez stosowanie procedur interwencyjnych, kontraktów;
uczniowie niosą bezinteresowną pomoc;
-bardzo dobra współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działalności wychowawczej;
-dobra współpraca z rodzicami;
-działania profilaktyczne kierowane na rzecz uczniów ,rodziców, nauczycieli środowiska lokalnego,
- nauczyciele , uczniowie doskonalili swoje umiejętności w zakresie zdalnego nauczania –OFFICE 365.
Czynniki generujące problemy wychowawcze
-brak umiejętności wychowawczych niektórych rodziców, wspierania dziecka w rozwoju;
- brak wspólnego frontu wychowawczego szkoła –dom rodzinny;
-niska frekwencja, spóźnienia , nieterminowość usprawiedliwień,
-brak motywacji do nauki.
- bezkrytyczna wiara rodziców w relacje dziecka dotyczące konfliktów szkolnych;
- problemy z koncentracją, motywacją podczas nauki zdalnej;
-wzmożone zainteresowanie dzieci grą poprzez narzędzia multimedialne- gry sieciowe;
- słaby kontakt z niektórymi rodzicami i uczniami;
-niska frekwencja na lekcjach zdalnych niektórych uczniów;
- podatność na negatywne wpływy.
Problemy wychowawcze SP klasy I-III:
-nieprzestrzeganie zasad i reguł zachowania w klasie;
-ruchliwość, gadulstwo, brak koncentracji;
-skarżenie, wyśmiewanie, kłótnie, zazdrość, płaczliwość,
-niechęć do podejmowania wysiłku umysłowego, mała umiejętność współpracy w grupie,
- przepychanki między chłopcami;
-niereagowanie na uwagi;
-przerywanie wypowiedzi innych;
- spóźnienia na pierwszą lekcję.
-narzucanie własnego zdania.
Problemy wychowawcze SP klasy IV- VIII
-brak motywacji do nauki,
-konflikty.
-nieobecność na zajęciach,
-dokuczanie, obrażanie oskarżanie,
-nierzetelne podejście do nauki zdalnej- wymawianie się problemami technicznymi w celu uniknięcia odpytywania;
-przynoszenie niebezpiecznych przedmiotów,
-spóźnianie , opuszczanie lekcji przed końcem;
-problem z koncentracją i dyscypliną na lekcjach,
-niska frekwencja niektórych uczniów i brak nadrabiania zaległości programowych wynikających
z nieobecności:
-spóźnienia na pierwszą lekcję, nieterminowość usprawiedliwień;
-wulgarne słownictwo;
-zdarza się, że uczniowie sobie dokuczają, obrażają się, skarżą na siebie, wyśmiewają, obgadują;
-uczniowie z obniżoną oceną z zachowania są konfliktowi i wykazują brak szacunku do uczniów
i nauczycieli;
-wyobcowanie niektórych osób w klasach:
- używanie telefonów komórkowych w niedozwolonych miejscach:
- niewłaściwe korzystanie z mediów społecznościowych.
OBSZAR
|
Sposoby realizacji treści wychowawczo-profilaktyczne w klasach I– III
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
-Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych bloków edukacyjnych, -realizacja projektów edukacyjno-wychowawczych; - harmonogram cyklicznych działań; - uczestnictwo w konkursach, zawodach; -program UM realizowany przez ZOZ nr 1; -działalność Szkoły Promującej Zdrowie; Warsztaty Centrum Leczenia Uzależnień; Akademia Rodzica |
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
-Warsztaty psychologiczne CLU; -realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych bloków edukacyjnych; -objęcie ucznia ppp; -harmonogram cyklicznych działań; -uczestnictwo w akcjach charytatywnych, uroczystościach, -udział w konkursach, zawodach; |
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
-Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych bloków edukacyjnych; -harmonogram cyklicznych działań; -uczestnictwo w konkursach i zawodach; |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
-Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych bloków edukacyjnych; -Szkolny System Interwencji, -diagnoza środowiska, monitoring badania poczucia bezpieczeństwa, -zestawienie uwarunkowań środowiskowych, -program UM realizowany przez ZOZ nr 1, -wykorzystanie monitoringu wizyjnego do poprawy bezpieczeństwa uczniów, -współpraca: Sanepid, MOPS, GOPS, KMP, Sąd Wydział III Rodzinny i Nieletnich.
|
OBSZAR |
Sposoby realizacji treści wychowawczo-profilaktycznych w klasach IV-VI
|
Zdrowie- edukacja zdrowotna.
|
Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów i godzin wychowawczych, -spotkań z pedagogiem, -warsztatów psychologicznych: wg potrzeb z oferty CLU. -realizacja projektów edukacyjno-wychowawczych, -harmonogram cyklicznych działań, -uczestnictwo w konkursach, zawodach, -działalność Szkoły Promującej Zdrowie.
|
Relacje- kształtowanie postaw społecznych. |
-Warsztaty psychologiczne -realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych bloków edukacyjnych -udział w akacjach charytatywnych, -objęcie ucznia ppp. -harmonogram cyklicznych działań, -uczestnictwo w konkursach, zawodach. -program UM realizowany przez ZOZ nr 1, Współpraca z PPP w Rzeszowie. Hospicjum , Caritas, Towarzystwo Brata Alberta. -Współpraca z Fundacją Dajemy Dzieciom siłę. |
Kultura- wartości, normy i wzory zachowań. |
-Realizacja w ramach podstawy programowej -warsztaty psychologiczne: -harmonogram cyklicznych działań -uczestnictwo w spektaklach teatralnych muzycznych. |
Bezpieczeństwo-profilaktyka zachowań ryzykownych. |
-Realizacja w ramach podstawy programowej -przeciwdziałanie przemocy, asertywność, -Szkolny system Interwencji, -programu UM realizowany przez ZOZ nr 1, - edukacja medialna -współpraca: Sanepid, Mops, GOPS, KMP, Sąd wydział III Rodzinny i Nieletnich. -aktywne pełnienie dyżurów.
|
OBSZAR |
Sposoby realizacji treści wychowawczo-profilaktycznych w klasach VII,VIII.
|
Zdrowie- edukacja zdrowotna. |
Realizacja w ramach podstawy programowej -spotkania z pedagogiem. Warsztaty psychologicznych: wg potrzeb z oferty CLU. -realizacja projektów edukacyjno-wychowawczych. -harmonogram cyklicznych działań - działalność Szkoły Promującej Zdrowia.
|
Relacje- kształtowanie postaw społecznych. |
Warsztaty psychologiczne -spotkania z pedagogiem, -realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów -udział w akcjach charytatywnych, -objęcie ucznia ppp. -harmonogram cyklicznych działań, -uczestnictwo w zawodach. -edukacja medialna, -Współpraca z Fundacją Dajemy Dzieciom siłę, Współpraca z PPP w Rzeszowie. Hospicjum , Caritas, Towarzystwo Brata Alberta. |
Kultura-wartości, normy i wzory zachowań. |
-Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów -harmonogram cyklicznych działań, -uczestnictwo w konkursach. |
Bezpieczeństwo-profilaktyka zachowań ryzykownych. |
-Realizacja w ramach podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów -warsztaty psychologiczne profilaktyka uzależnień, bezpieczne zachowanie w sieci, -diagnoza środowiska, -zestawienie uwarunkowań środowiskowych. -wyróżnienie w Ogólnopolskiej Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł,
|
Zadania wychowawczo-profilaktyczne dla rodziców, nauczycieli i pracowników administracji:
Rodzice:
- podniesienie świadomości wychowawczej rodziców poprzez udział w spotkaniach
z wychowawcami, pedagogiem, psychologiem, policjantem,
- punkt konsultacyjny PPP nr 2 w Rzeszowie.
- Punkt interwencyjno- konsultacyjny. PPP nr 2 w Rzeszowie
- angażowanie rodziców do działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci,
- udział w wycieczkach i innych imprezach klasowych,
- zgłaszanie przez rodziców sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, wspólne podejmowanie decyzji dotyczących likwidacji zaistniałego stanu,
- włączanie rodziców do działań na rzecz organizacji imprez klasowych i międzyklasowych,
- pomoc w realizacji imprez integracyjnych,
- podniesienie wiedzy rodziców na temat zjawiska agresji u dzieci i mechanizmów jej powstawania,
- współudział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, celem ujednolicenia oddziaływań,
- ścisła współpraca z wychowawcą, pedagogiem -przepływ informacji celem podjęcia właściwych oddziaływań wychowawczych,
- wspieranie działań szkoły poprzez modelowanie zachowań prospołecznych,
- ujednolicenie oddziaływań edukacyjnych szkoły i domu rodzinnego ucznia,
- zaangażowanie rodziców w organizacje konkursów i zawodów sportowych,
- wsparcie ze strony szkoły i instytucji współpracujących.
Nauczyciele i pracownicy administracji:
- szkolenia z zakresu BHP,
- poszukiwanie przyczyn dezintegracji zespołu klasowego, konsultacje z pedagogiem, psychologiem,
- omawianie problemów klasowych na posiedzeniach Zespołu Wychowawców Klasowych,
- otoczenie szczególną opieką dzieci wywodzących się z rodzin dysfunkcyjnych,
- konsekwencja w egzekwowaniu od uczniów przyjętych zasad zachowania,
- podnoszenie świadomości wychowawczej rodziców na temat rodzaju środków uzależniających, objawów zażywania i sposobach reagowania (ulotki dla rodziców),
- indywidualna pomoc uczniom i rodzicom, ukazywanie form pracy,
- współpraca z Sądem Rejonowym Wydział III Rodzinny i Nieletnich,
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z pojawiającymi się problemami, działanie poprzez modelowanie,
- objęcie uczniów z niepowodzeniami szkolnymi opieką zgodną z zaleceniami PPP,
- pedagogizacja rodziców na wywiadówce,
- podnoszenie umiejętności wychowawczych w pracy z uczniami mającymi niską motywację do nauki,
- Akademia Rodzica.
Działania wychowawczo-profilaktyczne są kierowane do uczniów równolegle z ich kształceniem – przekazywaniem wiedzy, m.in. podczas zajęć z wychowawcą klasy oraz realizacji treści wielu przedmiotów, takich jak np.: edukacja wczesnoszkolna, przyroda, biologia, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, technika, informatyka, wiedza o społeczeństwie, religia,
wychowanie do życia w rodzinie;
Podczas realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego uczniowie mieli okazję:
- uczenia się najważniejszych umiejętności psychologicznych i społecznych np.: umiejętności radzenia sobie ze stresem, nawiązywania i podtrzymywania dobrych kontaktów z ludźmi, odpierania presji otoczenia i grupy rówieśniczej itp.,
- rozwijania umiejętności prowadzenia zdrowego trybu życia,
- motywowania do podejmowania osobistych wyborów i postanowień przez uczniów,
- poznania rzetelnej i adekwatnej wiedzy o konsekwencjach zachowań ryzykownych,
- nauczenia się przestrzegania norm społecznych,
- wprowadzenia w świat wartości,
- wyzwolenie potrzeby zadawania pytań oraz podejmowania działań wynikających z własnych zainteresowań,
- nauka samodzielności, twórczego myślenia i działania, skutecznego komunikowania się, współdziałania w zespole, a także motywacji do poszukiwania nowych rozwiązań, dyskutowania na interesujące ich tematy, wymieniania się własnymi doświadczeniami z innymi, wyszukiwania potrzebnych im informacji, porządkowania ich oraz rozwiązywania problemów,
- kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez propagowanie idei wolontariatu.
Podczas realizacji programu Wychowawczo-Profilaktycznego rodzice mieli okazję do:
- podnoszenia wiedzy i umiejętności wychowawczych rodziców (Akademia dla Rodziców),
- współdziałania w określaniu kierunków działań profilaktycznych -wychowawczych,
- współdziałania rodziców przy rozwiązywaniu konfliktów klasowych i szkolnych,
- współdziałania rodziców w różnych formach działań prozdrowotnych.
Podczas realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego nauczyciele mieli okazję do:
- prezentowania prawidłowych wzorców zachowań,
- podnoszenia wiedzy i doskonalenie kompetencji wychowawczych,
- rozwijania umiejętności dobrej współpracy nauczyciele-rodzice,
- wyciągania odpowiednich konsekwencji przez nauczycieli i innych pracowników szkoły wobec nieprawidłowych zachowań uczniów.
2.Poznanie ewentualnych trudności i braków, które wystąpiły w trakcie realizacji.
- wywiadu z nauczycielami (19 nauczycieli)
-obserwacji
-ankiet (19 nauczycieli) ankieta Google Forms.
Trudności w realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego:
I. Aktywne wspieranie dziecka w rozwoju-mniej czasu na działania wychowawcze w szerszym kontekście ze względu na edukację zdalną.
Wniosek do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego:
1.Aktywne wspieranie dziecka w rozwoju. Podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Rekomendacje:
1.Pedagogizacja rodziców i nauczycieli .
2.Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność, kompetencje cyfrowe uczniów. 3.Rozwijanie aktywności uczniów i pracy zespołowej.
4.Kształtowanie kompetencji społeczno- emocjonalnych, koncentracji i motywacji .
5. Dostosowanie wymagań związanych z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia;
6.Intensyfikację działań mających na celu podniesienie kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji i ponowną integrację klas, pomoc w adaptacji do rytmu nauki stacjonarnej.
Warsztaty dla uczniów „Jestem kreatywny”, „Jak się uczyć” ,Rozmawiamy ze sobą, , „Emocje moim drogowskazem”, „Znam swoją wartość” „Profilaktyka uzależnień-odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych” itp.-Centrum Leczenia Uzależnień.
7.Konynuować zadania zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym. Uwzględnić wnioski
z nadzoru i priorytety MEN.
3.Określenie oczekiwań uczestników (uczniów, nauczycieli, rodziców) do realizacji programu.
Z ankiet uczniów (28uczniów- trójki klasowe)
Z opinii rodziców(18 rodziców Rada Rodziców)
Z wywiadu nauczycieli(19 nauczycieli)
Oczekiwania uczniów związane z modyfikacją programu Wychowawczo- Profilaktycznego na rok szkolny 2021/2022:
Kontynuacja zadań zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym. Uwzględnić wnioski
z nadzoru i priorytety MEN.
Zajęcia integracyjne.
Warsztaty psychologiczne.
Przestrzeganie praw ucznia.
Realizacja ciekawych zajęć przez zewnętrznych realizatorów.
Pomoc w odbudowaniu relacji rówieśniczych, funkcjonowaniu szkolnym, nadrobieniu zaległości programowych.
Rekomendacje:
1.Poszerzyć oferty zajęć profilaktyczno-wychowawczych realizowanych przez instytucje wspierające szkołę w wychowaniu.
2.Po okresie izolacji wzmocnić działania integracyjne na poziomie klasy z zachowaniem procedur bezpieczeństwa w czasie pandemii. Udział w projektach.
3.Pomoc w wyrównywaniu braków programowych i odbudowaniu relacji rówieśniczych.
Oczekiwania rodziców związane z modyfikacją Programu Wychowawczo- Profilaktycznego na rok szkolny 2021/2022:
Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w klasie.
1.Pomoc w formie zapewnienia konsultacji z przedmiotów, które sprawiają uczniom największą trudność; - wsparcie i wyrozumiałość w związku z trudną sytuacją uczniów, zarówno na polu edukacyjnym jak i relacji rówieśniczych;
2.Pomoc w zmianie przyzwyczajeń związanych z nadużywaniem sprzętów elektronicznych.
Rekomendacje :
1.Monitorowanie sytuacji wychowawczej w klasie. Pogadanki, warsztaty dotyczące umiejętności społecznych.
2.Oferta zajęć edukacyjnych.
3.Profilaktyka uzależnień.
Oczekiwania nauczycieli związane z modyfikacją Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
na rok szkolny 2021//2022:
Kontynuacja dotychczasowych zajęć zawartych w PWP z uwzględnieniem wniosków
z nadzoru i priorytetów MEN na rok szkolny 2021/22.
Kultura na co dzień- postepowanie w różnych sytuacjach
Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.
Warsztaty psychologiczne.
Rekomendacje:
1.Warsztaty CLU-Profilaktyka uzależnień-cyberprzemoc.
Działania chroniące zdrowie psychiczne uczniów, w tym wspieranie rozwoju osobistego i społecznego uczniów;
- Ewaluacja końcowa:
1.Dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- ankiety uczniów(28 uczniów- trójki klasowe)
Uczniowie w szkole czują się bezpiecznie. Szkoła prowadzi działania ukierunkowane na zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozwój w dziedzinach:
a. wychowania patriotycznego i obywatelskiego
b. kulturalnego zachowania, właściwych relacji
c. edukacji regionalnej
d. edukacji ekologicznej
e. promowania zdrowego trybu życia
f. zapobiegania patologiom i uzależnieniom
g. przeciwdziałania agresji
h. orientacji zawodowej i planowania kariery
W szkole respektowane są prawa uczniów i egzekwowane obowiązki. Szkoła przygotowuje uczniów
do systematyczności, odpowiedzialności, szanowania innych. Kształtuje u uczniów umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uczy umiejętnego korzystania z dóbr kultury, utrwala postawy
i zachowania społeczne warunkujące prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i duchowy. W szkole uczniowie otrzymują rzetelną wiedzę na temat uzależnień. Z proponowanych zajęć z zakresu profilaktyki i wychowania uczniowie najwyżej oceniają: warsztaty psychologiczne, spotkania
z policjantem, zajęcia z wychowawcą, pedagogiem i udział w akcjach ogólnopolskich. Wysoko oceniają także udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych. Według opinii uczniów największy wpływ na ich zachowanie i postawy mają w kolejności: rodzice, nauczyciele ,koledzy i koleżanki ze szkoły,
i telewizja i Internet. Uczniowie utożsamiają się z postawami i zachowaniami proponowanymi przez szkołę.
Wniosek do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
1.Szkoła kształtuje u uczniów umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uczy umiejętnego korzystania z dóbr kultury, utrwala postawy i zachowania społeczne warunkujące prawidłowy rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i moralny.
Rekomendacja:
Kontynuacja działań wspierających rozwój uczniów fizyczny, psychiczny, społeczny i moralny.
4.Uzyskanie opinii o wartości zrealizowanego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Ankiety dla rodziców (18 rodziców-Rada Rodziców).
Realizowane treści i sposoby realizacji w Programie Wychowawczo -Profilaktycznym szkoły były zgodne z oczekiwaniami rodziców i sprzyjały kształtowaniu właściwych postaw i zachowań uczniów. Kształtowane są postawy ukierunkowane na prawidłowy rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny
i moralny.
Szkoła prowadzi działania ukierunkowane na zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozwój
w dziedzinach:
a. wychowania patriotycznego i obywatelskiego
b. kulturalnego zachowania, właściwych relacji
c. edukacji regionalnej
d. edukacji ekologicznej
e. promowania zdrowego trybu życia
f. zapobiegania patologiom i uzależnieniom
g. przeciwdziałania agresji
h. orientacji zawodowej i planowania kariery.
W szkole respektowane są prawa uczniów i egzekwowane są obowiązki uczniów. Szkoła przygotowuje dzieci do systematyczności, odpowiedzialności, szanowania innych, podejmowania trudnych decyzji, podejmowania ról społecznych, korzystania z dóbr kultury. Na zebraniach z rodzicami poruszane są sprawy związane z wychowaniem i bezpieczeństwem uczniów w szkole i poza nią. Rodzice pozytywnie ocenili system oceniania zachowania i potwierdzili, że jego realizacja przyczynia do kształtowania właściwych postaw i zachowań u uczniów. Akceptują system wartości prezentowany przez treści zawarte
w Programie Wychowawczo –Profilaktycznym. Postawy i zachowania wpajane dzieciom przez szkołę są zgodne z tymi, które kształtują w domu.
Wniosek do Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
1.Treści i sposoby realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są zgodne z oczekiwaniami rodziców.
Rekomendacje:
1.Kontynuacja działań wychowawczych i profilaktycznych.
KRYTERIA
- Kryterium zgodności:
Czy efekty programu były zgodne z założonymi celami?
Efekty programu są zgodne z założonymi celami. Treści realizowane w ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wskazują wartości, pozytywne postawy, kompetencje oraz umiejętności niezbędne dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży w czterech sferach: fizycznej, psychicznej, społecznej i moralnej.
Osiągnięcie dojrzałości w czterech sferach możliwe jest dzięki rozwojowi kompetencji osobistych
i społecznych uczniów, ukierunkowanych na:
- samoświadomość
- sprawczość
- relacyjność
- otwartość
- kreatywność
Czy cele programu były zgodne z potrzebami?
Cele programu są zgodne z potrzebami uczniów. Uczniowie uczestniczyli w planowaniu działań wychowawczych, profilaktycznych oraz tematyki godzin wychowawczych. Skuteczność podejmowanych działań w dużej mierze opierała się na efektywnej współpracy wychowawców z pedagogiem.
Tematyka zajęć profilaktycznych była dostosowana do potrzeb klasy. Na efektywność działań profilaktycznych wpłynęła również możliwość bieżącego omówienia z pedagogiem, wychowawcą wniosków z obserwacji funkcjonowania klasy.
Czy wiedza i umiejętności nabyte przez uczestników programu są zgodne z zaplanowanymi?; Wiedza i umiejętności uczestników programu są zgodne z zaplanowanymi. Nauczyciele analizowali
i oceniali efekty pracy wychowawczej oraz wdrażali wnioski na podstawie:
a) obserwacji osiągnięć w czasie projektów edukacyjno-wychowawczych, konkursów, w codziennych sytuacjach;
b) analizy wpisów do zeszytów uwag;
c) wspólną ocenę zachowania;
d) obserwację uczniów w czasie wycieczek, przerw;
e) rozmów na lekcjach wychowawczych;
f) analizy sytuacji wychowawczej w klasie;
g) rozmów indywidualnych z uczniami i rodzicami;
h) ankiety dla uczniów;
i) wymiany spostrzeżeń.
Na zebraniach z rodzicami poruszane były sprawy związane z wychowaniem i bezpieczeństwem uczniów w szkole i poza nią.
B. Kryterium efektywności:
1.Czy nastąpiło zmniejszenie ilości zachowań ryzykownych?
Działania wychowawcze i profilaktyczne odpowiadały potrzebom uczniów i sprzyjały kształtowaniu właściwych postaw i zachowań.
Mniejsza liczba obniżonych ocen z zachowania. Brak ocen niedostatecznych z przedmiotów, wszyscy uczniowie otrzymali promocję do klasy programowo wyższej.
2.Czy nastąpiła poprawa klimatu szkoły?
Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Maja do kogo zwrócić się o pomoc, maja dobry kontakt z nauczycielami, są dla siebie życzliwi.
3.Czy nastąpił wzrost kompetencji wychowawczych u nauczycieli, rodziców itp.
Nauczyciele podnosili kompetencje wychowawcze z zakresu wychowania, profilaktyki i pomocy psychologiczno- pedagogicznej, TIK poprzez udział w warsztatach, konferencjach, kursach. Poprzez modelowanie kształtowali u uczniów właściwe postawy i umiejętności. Działania ukierunkowane na zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalały na rozwój uczniów w dziedzinach: wychowania patriotycznego i obywatelskiego, kulturalnego zachowania, właściwych relacji, edukacji regionalnej edukacji ekologicznej, promowania zdrowego trybu życia, zapobiegania patologiom
i uzależnieniom, przeciwdziałania agresji, orientacji zawodowej i planowania kariery realizowane
w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego wskazują wartości, pozytywne postawy, kompetencje oraz umiejętności niezbędne dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.
Nauczyciele współpracowali z KMP, PPP nr 2 w Rzeszowie, Centrum Leczenia Uzależnień, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej, Referat do Spraw Nieletnich i PatologiiZwiązek Harcerstwa Polskiego, Caritas, Parafia, Ochotnicza Straż Pożarna, Fundacja Brata Alberta, kino, muzeum, Teatr Maska, Biblioteka Osiedlowa, PPP EZRA. Parafia,, Rzeszowski Dom Kultury,IPN.
C. Podsumowanie:
Wnioski do Programu Wychowawczo- Profilaktycznego:
1.Aktywne wspieranie dziecka w rozwoju. Podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców
i nauczycieli.
1.Szkoła kształtuje u uczniów umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uczy umiejętnego korzystania z dóbr kultury, utrwala postawy i zachowania społeczne warunkujące prawidłowy rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i moralny.
Rekomendacje:
1.Pedagogizacja rodziców i nauczycieli.
2.Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność, kompetencje cyfrowe uczniów. 3.Rozwijanie aktywności uczniów i pracy zespołowej.
4.Kształtowanie kompetencji społeczno- emocjonalnych, koncentracji i motywacji .
5. Dostosowanie wymagań związanych z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia.
6.Intensyfikację działań mających na celu podniesienie kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji i ponowną integrację klas, pomoc w adaptacji do rytmu nauki stacjonarnej.
Warsztaty dla uczniów „Jestem kreatywny”, „Jak się uczyć” ,Rozmawiamy ze sobą, , „Emocje moim drogowskazem”, „Znam swoją wartość” „Profilaktyka uzależnień-odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych” itp.-Centrum Leczenia Uzależnień.
7.Konynuacja zadań zawartych w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym. Uwzględnić wnioski
z nadzoru i priorytety MEN na rok szkolny 2021/22.
8.Poszerzyć ofertę zajęć profilaktyczno-wychowawczych realizowanych przez instytucje wspierające szkołę w wychowaniu.
9.Po okresie izolacji wzmocnić działania integracyjne na poziomie klasy z zachowaniem procedur bezpieczeństwa w czasie pandemii.
10.Udział w projektach.
11.Pomoc w wyrównywaniu braków programowych i odbudowaniu relacji rówieśniczych.
12. Działania chroniące zdrowie psychiczne uczniów, w tym wspieranie rozwoju osobistego
i społecznego uczniów;
13.Kontynuacja działań wspierających rozwój uczniów fizyczny, psychiczny, społeczny i moralny.